De dialoog
De dialoog is een mooie verbindende gespreksvorm die ik in allerlei varianten in zet in mijn werk. Deze gespreksvorm is gebaseerd op de methode Appreciative Inquiry (het waarderend onderzoek).
De vier fases die in het dialooggesprek worden doorlopen zijn;
1. Kennismaken,
2. Ervaringen delen,
3. Dromen/wensen/willen,
4. Doen.
De basisgespreksregels voor de dialoog zijn;
De dialoog als gespreksvorm verdiept, verbindt en zorgt voor begrip. Vanuit begrip en verbinding ontstaat "samen". Maar ook actie (dus vooruitgang) en vernieuwing. De dialoog past bij mij en mijn waardes en heeft daarom een prominente plek in mijn werk. Ik zet hem o.a. in:
- Als onderdeel van Theory U (organisatie-verandermodel)
- Bij organisaties die de communicatie willen verbeteren.
- Bij maatwerkvraagstukken.
Daarnaast geef ik;
- Vorm aan train de trainertrajecten (binnen organisaties die er voor kiezen om gespreksleidsters op te leiden om middels de dialoog de interne communicatie te verbeteren).
- Verdiepingstrainingen (met als doel de vaardigheden van de gespreksleidsters van de dialoog te optimaliseren)
- Vorm aan het ontwikkelen van maatwerkdialogen. Hierbij wordt de dialoog passend gemaakt voor de doelgroep waarbij het einddoel leidend is (Voorbeelden: leraren in dialoog, klantgesprekken vanuit de dialoog, de klas in dialoog, de interne dialoog, de dialoog in een werkbespreking enz.)
De vier fases die in het dialooggesprek worden doorlopen zijn;
1. Kennismaken,
2. Ervaringen delen,
3. Dromen/wensen/willen,
4. Doen.
De basisgespreksregels voor de dialoog zijn;
- Laat de ander zijn/haar verhaal vertellen.
- Luister nieuwsgierig naar elkaar
- Zet niet je eigen verhaal tegenover het verhaal van de ander.
- Behandel elkaar met respect en vriendelijkheid.
- Spreek vanuit jezelf ('ik vind' i.p.v. 'men zegt').
- Stel oordelen uit en onderzoek ze.
- Sta stiltes toe als mensen even willen nadenken.
De dialoog als gespreksvorm verdiept, verbindt en zorgt voor begrip. Vanuit begrip en verbinding ontstaat "samen". Maar ook actie (dus vooruitgang) en vernieuwing. De dialoog past bij mij en mijn waardes en heeft daarom een prominente plek in mijn werk. Ik zet hem o.a. in:
- Als onderdeel van Theory U (organisatie-verandermodel)
- Bij organisaties die de communicatie willen verbeteren.
- Bij maatwerkvraagstukken.
Daarnaast geef ik;
- Vorm aan train de trainertrajecten (binnen organisaties die er voor kiezen om gespreksleidsters op te leiden om middels de dialoog de interne communicatie te verbeteren).
- Verdiepingstrainingen (met als doel de vaardigheden van de gespreksleidsters van de dialoog te optimaliseren)
- Vorm aan het ontwikkelen van maatwerkdialogen. Hierbij wordt de dialoog passend gemaakt voor de doelgroep waarbij het einddoel leidend is (Voorbeelden: leraren in dialoog, klantgesprekken vanuit de dialoog, de klas in dialoog, de interne dialoog, de dialoog in een werkbespreking enz.)